måndag

Running Through It

Löpning innebär både en påfrestning för kropp och psyke. Ibland orkar kroppen fortsätta men inte huvudet. Jag tänkte lista några KONKRETA tips att tänka på inför nästa långa runda.

Prata med dig-själv
Är du ute och löptränar ensam och det börjar bli motigt, prata med dig själv. Säg att du inte är fysiskt trött utan att det bara sitter i huvudet och att du kan fortsätta.

Bryt up sträckan
Om du bryter up din längre sträcka i delpass kommer det att kännas mer översiktligt och hanterbart. Ska du exempelvis springa 12 km, så kan du med fördel dela upp sträckan i 3 st 4 km pass och varje gång du "börjar om" på en ny runda så kan du föreställa dig att du precis börjat springa med fräscha ben.

Det är inte lätt
Medans du är ute och nöter asfalt och trötthetskänslan börjar komma, försöka att komma ihåg att det är inte enkelt att springa längre distanser, om det vore det skulle alla göra det. Du har utmanat dig själv och visualisera känslan av personlig gratifikation som väntar vid mållinjen.

Mantra för jobbiga backar
Att hitta en kortare fras som du upprepar om-och-om igen när det blir riktigt tungt kan hjälpa dig att behålla skärpa och fokus. "Ett steg i taget" eller liknade kan hjälpa dig att behålla motivationen när tröttheten och smärtan början göra sig påmind.

Belöning - vad väntar efter mållinjen
Jag brukar ofta tänka på vad jag ska äta och dricka efter min löpning som en slags belöning för mig själv. Kanske lyxa till det med ett glas vin eller en kall öl om jag verkligen passerat några tuffa hinder eller utmärkt mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar