tisdag

If Running were a DRUG, I'd be an ADDICT!

Har känt mig lite låg på energi den senaste tiden. Kanske är det höstens mörker och skiftet av årstider som gör sig påmind? Eller faktumet att jag inte sprungit tre dagar i sträck? Oavsett anledning till den minskande energin och ökande lusten till stillasittande så kände jag mig igår mer irriterad, spänd och trött. Ovanpå det hade jag dessutom nackspärr, NACKSPÄRR? Herregud är jag 70 år gammal eller?

Lagom till lunch igår kände jag att det var läge att rulla tillbaka till sängs, men istället bytte jag om och tog en löprunda. Jag hade bara tid för en kortare distans så jag sprang 6K i vad som känns som det långsammaste tempot möjligt men där man ändå rör sig framåt ( 5m:35s per km).

Och vet du vad? För förmodligen den miljonte gången i rad så fixade löpningen allt. Jag vaknade till! Den mentala dimman runt min hjärna lättade! Jag ville nästan skjuta mig i magen för att se om löpning kunde magiskt läka skottskadan.

Om forskare skulle kunna leverera en drog med samma effekt och pålitlighet skulle den klassas som olaglig eller i vart-fall vara receptbelagd. Hur underbart är det inte att vi har tillgång till denna "drog" när vi helst vill men obegränsad påfyllning? Bieffekterna är dessutom bara (nästan) positiva.

Fråga din läkare om bieffekterna av drogen "löpning" och du får säkert svaret

Mer energi
Lägre stress
Viktminskning
Ökad muskel definition
Jämnare humör
Lägre blodtryck, etc, etc. 

P.S. Om den euforiska känslan av löpning varar i flera timmar efter ett löppass så bör du söka läkarhjälp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar